Creative Coding: Computational Thinking and Constructivism from intercultural contexts

Iván Terceros
Medialab CIESPAL,
Centro Internacional de Estudios Superiores de Comunicación para América Latina, Ecuador icono mail

Received: 17-December-2018 | Accepted: 14-January-2019 | DOI: 10.5281/zenodo.3288669
Article | [ES] | Analysis [Jan. 2019], Vol. 22, pp. 121-125 | ISSN: 2386-3994 |  

How to cite this article [Copyright Notice]:
Terceros, Iván (2019). «Programación Creativa: Pensamiento Computacional y Constructivismo desde contextos interculturales». Analysis. Claves de Pensamiento Contemporáneo 22: pp. 121–125.


Abstract: This article will talk about two experiences of the use of programming languages in educational environments, for the promotion of intercultural contexts. The first one, called Wawakipu, is an educational program for children to 8 to 12 years old, based on Scratch, which seeks to “awaken computer thinking” through the development of video games, based on indigenous stories and myths. The second case is another educational program for a university audience called “Tejidos Autómatas”, which seeks to generate reflections on the complexity of social processes in relation to code present in indigenous weaves, expressed through p5 .js, a programming language for interactive art.

Key Words: Programming Languages; Interculturality; Education; Computational Thinking.

Programación creativa: pensamiento computacional y constructivismo desde contextos interculturales

Resumen: El presente artículo hablará sobre dos experiencias de uso de lenguajes de programación en ambientes educativos, para la promoción de contextos interculturales. El primero , Wawakipu, es un programa educativo para niños de 8 a 12 años basado en Scratch, que busca “despertar el pensamiento computacional” mediante el desarrollo de videojuegos, basados en historias y mitos indígenas. El segundo caso, es otro programa educativo par un público universitario llamado “Tejidos Autómatas”, que busca generar reflexiones sobre la complejidad de los procesos sociales en relación a la codificación existente en los tejidos indígenas, siendo expresados mediante el lenguaje de programación conocido como p5.js.

Palabras Clave: Lenguajes de programación; Interculturalidad; Educación; Pensamiento Computacional.
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© The author(s) 2019. This work, published by Analysis [www.analysis.eu], is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons License [BY–NC–ND]. The copy, distribution and public communication of this work will be according to the copyright notice. For inquiries and permissions, please email: revista.analysis@gmail.com.
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