Perspectives of university students in the use of gamification strategies

Sandra Lucía Simba Paucar
Escuela Fiscal Mixta “Aviación del Ejército”. Ministerio de Educación, Ecuador icono mail

Johanna Elizabeth Garrido Sacán
Universidad Nacional de Educación (UNAE), Ecuador icono mail

Mariela Alexandra Pillajo Tufiño
Universidad Nacional de Educación (UNAE), Ecuador icono mail

Received: 17-December-2018 | Accepted: 14-January-2019 | DOI: 10.5281/zenodo.3282417
Article | [ES] | Analysis [Jan. 2019], Vol. 22, pp. 59-64 | ISSN: 2386-3994 |  

How to cite this article [Copyright Notice]:
Simba-Paucar, Sandra Lucía; Garrido-Sacán, Johanna Elizabeth; Pillajo-Tufiño, Mariela Alexandra (2019). «EPerspectivas de estudiantes universitarios en la utilización de estrategias de gamificación». Analysis. Claves de Pensamiento Contemporáneo 22: pp. 59–64.


Abstract: The present research focuses on the application of gamification strategies in the Moodle virtual platform, with university students. When implementing gamification strategies, the classes are more interactive, it delves into essential topics and practical exercises are carried out, according to those experienced in the daily life of the teaching-learning processes.
This study focused on a descriptive investigation, with the objective of understanding the perceptions of university students in the use of gamified strategies, therefore, a semi-structured questionnaire was applied. The results show the importance of gamifying the classes in the university educational environment, allowing the learning of educational contents through game mechanics.

Key Words: Higher education; Ludification; Motivation; Collaborative learning.

Perspectivas de estudiantes universitarios en la utilización de estrategias de gamificación

Resumen: La presente investigación se enfoca en la aplicación de estrategias de gamificación en la plataforma virtual Moodle, con estudiantes universitarios. Al implementar estrategias de gamificación las clases son más interactivas, se profundiza en temas esenciales y se realizan ejercicios prácticos acordes a los que experimentan en la cotidianidad de los procesos de enseñanza aprendizaje.
Este estudio se centró en una investigación descriptiva, con el objetivo de comprender las percepciones de estudiantes universitarios en el uso de estrategias gamificadas, por tanto, se aplicó un cuestionario semiestructurado. Los resultados muestran la importancia de gamificar las clases en el ámbito educativo universitario, permitiendo el aprendizaje de contenidos educativos mediante mecánicas de juego.

Palabras Clave: Educación superior; Ludificación; Motivación; Aprendizaje colaborativo.


© The author(s) 2019. This work, published by Analysis [www.analysis.eu], is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons License [BY–NC–ND]. The copy, distribution and public communication of this work will be according to the copyright notice. For inquiries and permissions, please email: revista.analysis@gmail.com.
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