Review of Game-Based Learning in Secondary Education: Considering the Types of Video Games

Marta Martín del Pozo
Universidad de Salamanca, España icono mail

Verónica Basilotta Gómez-Pablos
Universidad a Distancia de Madrid, España icono mail

José Carlos Sánchez-Prieto
Universidad de Salamanca, España icono mail

Ana García-Valcárcel Muñoz-Repiso
Universidad de Salamanca, España icono mail

Received: 12-January-2019 | Accepted: 14-January-2019 | DOI: 10.5281/zenodo.1326882
Article | [EN] | Analysis [Jan. 2019], Vol. 22, pp. 1-10 | ISSN: 2386-3994 |  

How to cite this article [Copyright Notice]:
Martín del Pozo, Marta; Basilotta Gómez-Pablos, Verónica; Sánchez-Prieto, José Carlos; García-Valcárcel Muñoz-Repiso, Ana (2019). «Review of Game-Based Learning in Secondary Education: Considering the Types of Video Games ». Analysis. Claves de Pensamiento Contemporáneo 22: pp. 1–10.


Abstract: Video games are increasingly used as educational resources in today’s classrooms. In that sense, this paper shows a systematic review of game-based learning in Secondary Education to know the results of its implementation in this educational level. In total, 951 articles were found in repositories and 23 papers were included applying the inclusion and exclusion criteria. From a pedagogical point of view, most video games used in the studies are designed for learning, not for entertainment. The most used and most effective type of games are ‘animated tutorial’, ‘simulation’, ‘puzzle’, ‘role-playing’ and ‘strategy’.

Key Words: Databases; Search Terms; Serious games; 12-16-year-old students.

Revisión sistemática del aprendizaje basado en juegos en Educación Secundaria, considerando el tipo de videojuegos

Resumen: En las aulas ha aumentado el uso de los videojuegos como recurso educativo. En este trabajo se realiza una revisión sistemática del aprendizaje basado en juegos en Educación Secundaria para conocer los resultados de su implementación en este nivel. Se hallaron un total de 951 artículos en repositorios, y se incluyeron 23 artículos después de aplicar criterios de inclusión y exclusión. Desde un punto de vista pedagógico, la mayoría de los videojuegos utilizados son diseñados para el aprendizaje, no para el entretenimiento. Los tipos de juegos más utilizados y efectivos son ‘tutorial animado’, ‘simulación’, ‘puzle’, ‘juegos de rol’ y ‘estrategia’.

Palabras Clave: Bases de datos; Términos de búsqueda; Juegos serios; Estudiantes de 12 a 16 años.


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